عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 479
نویسنده : نوری

 اگر به استان کردستان سفر کنید و چند روز در شهرهای آن اقامت داشته باشید نوای ساز دف حتما به گوشَتان خواهد رسید. دف در این استان از دیرباز وجود داشته و در خانقاه‌ها و تکایای آن بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

دف_نوازی

 سنندجی‌ها چون همراه با ساز دف، شعرهای دینی و مذهبی را به کار می‌برند و بیشتر به مدح و ذکر خداوند، پیامبر اکرم (ص) و سایر بزرگان دینی می‌پردازند، دف در بین آن‌ها از قداست خاصی برخوردار است و یک ساز عرفانی محسوب می‌شود.

در گذشته دف به حدی در میان مردم جایگاه والایی داشت که بدون وضو به آن دست نمی‌زدند و اگر دفی پاره می‌شد می‌گفتند شهید شده است.

در سنندج مرحوم خلیفه کریم صفوتی، مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی و مرحوم خلیفه صمد عندلیبی جزو پایه‌گذاران و اصلی‌ترین نوازندگان دف بوده‌اند و این نسل‌های قدیمی کم کم این ساز را به نسل جوان ارائه دادند.

در سنندج در بیشتر خانه‌ها حداقل یک عدد دف وجود دارد و اکثرا کردستانی‌ها با نواها و ریتم‌های خانقاهی دف آشنایی دارند.

دف‌نوازی جزء لاینفک مراسم مولودی‌خوانی (جشن میلاد پیامبر (ص)) است که همراه با مدح نبی مکرم اسلام (ص) در ایام ماه ربیع‌الاول در استان کردستان اجرا می‌شود.





:: برچسب‌ها: دف ,

مطالب مرتبط با این پست :

بهترین ها از دنیای دف نوازي و موسيقي سنتي، دنياي هنر و هنرمندان

شما از 1 تا 20 چه نمره ای به وبسایت میدهید؟

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلاک 10 و آدرس plak10.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 






RSS

Powered By
loxblog.Com