عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 879
نویسنده : نوری

 

 

 

  

 دوره هخامنش

  

با آن که اطلاعات و مدارک باقی مانده از آن روزگار در دست نیست ولی می توان گفت که در این دوره موسیقی شکوفا شد.

 هرودت تاریخ دان می گوید در زمان «کوروش»، سپاهیان با صدای شیپور «حاضرباش»، رهسپار میدان نبرد می شدند.

 «گزنفون» مورخ یونان باستان در کتاب «خصایص کوروش» می گوید کوروش در هنگام حمله به آشور سرودی را شروع کرد و سپاهیان به پیروی از او می خواندند و ادامه می دهد سپاهیان ایران با شنیدن رمز جنگ که فرمان حرکت بود نخست سرود خواندند و سپس رؤسای قبایل با گام های منظم و با قدمهای استوار می رفتند و فریاد می زدند: «بشتابید و ای دلاوران پارسی آماده شوید». می گویند نیمه شبان کوروش فرمان داد تا سردار سپاه در جلوی صف های سپاهیان قرار بگیرد و همگی با او در هنگام حمله به دشمن سرود بخوانند.

 یکی از جالب ترین آثار از این دوران، کرنای فلزی طویل و بزرگی است که اکنون در موزه «تخت جمشید» نگاهداری می شود و نمونه عظمت گسترش موسیقی نظامی در این دوره می باشد.

  

 

 

 

به گفته گزنفون، در درباره هخامنش دوشیزگان خنیاگرانی بودند که در جشنهایی که در حضور شهریار ایران تشکیل می شد، این خنیاگران شرکت می کردند. این نمونه ها گواه بر استمرار موسیقی مجلسی در دوره هخامنش می دهد.

 از سازهای متداول آن دوره «تبیر» یا «تبیره» که نوعی طبل است نام برده شده است. در موزه ایران باستان نمونه ی شبیه به سنج نگهداری می شود که ظاهراً در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. روی یکی از این سنج ها نگارۀ «انار» که نماد «آناهیتا» است و چهار گاو نر که نماد میترا است نقش بسته است.

 

دوره پارتی (اشکانی)

  

از آنان جز از نام نشنیده ام              نه در نامه خسروان دیده ام

ساسانیان اهتمام داشتند تا فرهنگ پارتی ها را کمرنگ نشان دهند. پارتی ها چنین شهرت یافته اند که تمدن قابل ملاحظه ای نداشته اند و قومی بیابان گرد بوده اند. ولی نمی توان این دوره را نادیده گرفت. البته بعضی تاریخ شناسان معتقدند که چون اشکانیان بعد از سلوکیان به قدرت رسیده اند پس تحت تأثیر فرهنگ یونان واقع شده است. «پلوتار» مورخ یونان باستان می گوید در جشنی که در دربار اشکانی ها گرفته شده بود نمایش هایی به زبان یونانی اجرا شده است. با وجود این نظرهای غیر منصفانه باید گفت پارتیها مردمانی از نژاد آریایی بوده اند که از سرزمین «نسا» یا همان خراسان ظهور کرده و نزدیک پانصد سال از ایران در برابر اقوام مهاجم به ویژه روم شرقی دفاع کرده اند.

 از نمونه های باقی مانده از هنر این سلسله باز یافته در نسا که نقشی از مردی را نشان می دهد در حال بردن گوسفندی است. در پشت او دو موسیقی دان پارسی هستند که یکی از این دو هنرمند، سازی شبیه لیر از انواع چنگ در دست دارد و دیگری به نواختن نوعی سازه بادی مشغول است که احتمالاً دو نای است.

 

 

 

 ساتگینی مزیّن از دوره پارتی

  

 از این مهمتر «فهلویات» است، جمع مؤنث منسوب به «فَهلَو» با معانی مجازی یا تبعی : شجاع، دلیر، بزرگ و حتی شهر یا شهری که در اصل به صورت پهله، المعجم فی معاییر  پلهو، پرتو (در کتیبه های داریوش اول) به معنی پارت بوده است {حواشی دکتر معین بر برهان قاطع}. «شمس قیس رازی» در کتاب «المعجم فی معاییر اشعار العجم» مؤلّف در اوایل سدۀ هفتم هجری و در ضمن شرح مربوط به «مسدس محذوف» از انواع بحر هَزَج (یکی از گونه های شعر فارسی و هم ریتم با وزن موسیقایی در آن ایام) می گوید: «خوشترین اوزان فهلویات است که ملحونات (شعرهای آهنگین)  آن را اورمنان خوانند.» و سپس می افزاید: « اهل دانش، ملحونات این وزن را ترانه نام کردند و شعر مجرّد آن را دوبیتی خواندند. برای آنکه بنای آن بر دوبیت بیش نسبت مستعربه ( عربی ماّبها، اعراب غیر خالص) آن را «رباعی» خواندند.

 بنابر آنچه که شمس قیس رازی گفته است معلوم می شود رباعی در شعر فارسی وزنی نبوده که ریشه عربی داشته و یا از اعراب اقتباس شده باشد. لذا وقتی در این وزن به قول او «ملحون» یعنی آهنگین خوانده می شده است «ترانه» می گفته اند و به شعر تنهایش «دو بیتی» یا «رباعی» گفته می شود. به عبارت دیگر، «ترانه» همان رباعی همراه با آواز بوده است. نکته شایان توجه دیگر در بیان شمس قیس رازی، ارتباط هنری ترانه با فهلویات است. به این معنی که نشان می دهد اشعار محلی کنونی همان ترانه ها و بقایای نمونه های اصیل قدیمی است. از طرفی چون بنابر توضیحی که داده شد فهلوی مفهوم پهلوی یا پارتی را دارد، پس ما می توانیم تبلور یادگارهای باستانی شهرهای پارتی آهنگین را در آنها ملاحظه کنیم. ترانه های پهلوی معمولأ از سه پاره با هشت هجا و گاه اندکی بیشتر تا ده هجا تشکیل می شده و به دلیل سادگی الفاظ و زیبایی وزن در بین عامه مردم رواج داشته و به تعبیری عامیانه بوده است. این است که ترانه ها با اشعار محلی نیز در حال حاضر از همان سادگی الفاظ و مضامین یا اشعار یا به طور کلی ویژگی های اصلی خود برخوردارند و به همین علت در طی قرنهای متمادی همچنان زنده باقی مانده اند. در همین راستا می توان بقایا یا یادگاری های فهلویات را در موسیقی مناطق مختلف ایران دید.

  

 

 

 

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 706
نویسنده : نوری

 

   

 

پیش درآمد

                                                                    

 

گردآورنده : محمد تقی ساعدی

 

پیش درآمد

 موسیقی، وسیله ای برای بیان احساسات و نشان دادن حالات درونی انسان است و یکی از زیباترین و لطیف ترین هنرها به شمار می رود. لطیف از آن جهت که موسیقی تنها هنری است که رئالیسم ندارد. به عبارتی موسیقی هنریست کاملا درون گرا و غیرقابل لمس.

 موسیقی را می توان اصیل ترین جلوه فرهنگی و هنری ملت ها دانست، چرا که فرهنگ عبارت است از مجموعه تلاشهای که افراد ملتی در طی دوران تاریخ برای دست یافتن به زندگی آرمانی به عمل می آورند.

 پژوهش درباره تاریخ موسیقی ایران، به ویژه آنچه مربوط به دوران باستان می شود به علت کمبود اسناد و مدارک، کاری است دشوار و همراه با حدسیات که استناد به آنها کمی دشوار و نامطمئن است. نکته دیگر آنکه نمی توان دایرۀ پژوهش را محدود به مرز بندی های کنونی کرد. موسیقی و البته هر هنری توسط مسافران، تاجران، جهانگردان و دیگران مخصوصاً بعد از جنگها به مناطق مختلفی می رود و پایبند هیچ مرز بندی نمی شود. جاده ابریشم و جنگهای صلیبی بیشترین نقش را در انتقال هنر ایفا کرده اند.

 به طور کلی هنر موسیقی مانند سایر هنرهای ایرانی به دو دوره پیش از اسلام و پس از اسلام تقسیم می شود که این مقاله به قصد مروری اجمالی بر موسیقی پیش از اسلام جمع آوری شده است.

 

دورۀ اساطیری

 

از این دوره اطلاعات و اسناد قابل ملاحظه ای در دست نیست ولی به استناد مدارک موجود می توان به استمرار هنر در این دوره پی برد. بهترین مثال را فردوسی در شاهنامه بیان می کند و ساخت بعضی از سازهای ایرانی را به شهریاران و اساطیر ایران نسبت می دهد. از آن جمله انتساب نوعی طبل بزرگ به «هوشنگ» و یا علاقه «جمشید» به سرنا یا سرنای. فردوسی همچنین نای سفید را به «منوچهر» و «افراسیاب» نسبت داده است.

 ازجمله قدیمی ترین این آثار اثری مُهری است به شکل استوانه که متعلق به هزاره چهارم قبل از میلاد که به دست «دلوگاز» و «هلن کانتور» در بین سالهای 5259 تا 5299 میلادی در «چغامیش» در نزدیکی دزفول کشف شده که کهن ترین همنوازی جهان را به تصویر می کشد.

 در این تصویر که همگان بانوان هنرمند ایلامی هستند، نفر اول خواننده است که مانند همه آوازخوانان دست راست خود را کناره گوش خود قرار داده است. سپس چنگ بزرگی دیده می شود که پشت آن نیمرخ نوازندۀ زانو زده ای دیده می شود و علاوه بر آن، فرد دیگری مشاهده می شود که در حال طبل زدن می باشد، سپس نوازندۀ دیگر دو آلت شاخ مانند را به دست گرفته است که انتهای آن به دهن نوازنده می رسد پس نتیجه می گیریم که نوعی آلت بادی است و نفر چهارم بازهم خواننده ای با دست راست در کنار گوش است که این رسم در خاورمیانه تا امروز باقی مانده است.

 این تصویر نخستین سندی است که بشر از موسیقی به شکل هنری سازمان یافته دارد که در واقع پیشرو ارکستر های امروزی می باشد. نوازندگان به استثنای نوازنده طبل همگی به سمت راست چرخیده اند و در برابر مردی دیده می شوند که در جلوی خود میزی دارد و روی آن خوراکی های گوناگون چیده شده است و خدمتکاری از وی پذیرایی می کند. پس این مهر، ضیافتی را به تصویر می کشد.

  

 

  انگاره مهر چغامیش

 

انگاره مُهر چُغامیش متعلق به حدود 3533 سال قبل از میلاد

 

 

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 580
نویسنده : نوری

  سهراب سپهری sohrab sepehri

                                                 

سهراب سپهری فرزند اسد الله سپهری در سال ۱۳۰۷ در روز ۱۵ مهر ماه به دنیا آمد. کودکی خود را در کاشان در باغی بزرگ به سر آورد. این باغ که یکی از باغ‌های زیبای کاشان بود به اجداد وی تعلق داشت‌. در خاندان سپهری بزرگ مردانی ظهور کرده بودند که نامشان در تاریخ ادب و هنرایران ثبت شده است‌. در میان اجداد پدری سپهری نام مورخ الدوله نویسنده ناسخ التواریخ بیش از همه معروف است.‌ او نیز بخش مهمی اززندگی و عمر خویش را دراین باغ به سر آورده بود و پس از اینکه در فن تاریخ نویسی مشهورشد برای خدمت به دربار قاجار احضار شد و این باغ همچنان به خاندان سپهری تعلق داشت تا اینکه پس از گذشت سالها ؛ کودکی باذوق با طبعی سرشار از  لطافت در این باغ به دنیا آمد و بعدها یکی ازبزرگترین شاعران و نقاشان  طبیعت گرا وطبیعت دوست ایران  شد وآثارش مورد قبول همگان قرار گرفت سهراب  این جنبه مهم ازشعر و شخصیت خویش را مدیون بزرگ شدن در این باغ و طبیعت بکر کاشان است .آری تاثیراین عوامل در شیفتگی سپهری به جلوه‌های زیبا وعمیق طبیعت را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت‌. بعدهاسهراب  پس از کسب  شهرت وسرگرمی‌های گوناگون کاری‌، در هر فرصتی که پیش می آمد به کاشان می‌رفت  و در پناه خلوت این  باغ به تفکرمی‌پرداخت .

 سهراب سپهری در شعرش به زیباترین شکل از آن باغ یاد می     کند :  

باغ ما در طرف سایه ی دانایی بود                 

  سپهری که روحی لطیف داشت در نخستین سال‌های زندگی ، طبق سنت خانواده  هنرمندخود ، به آموزش هنر روی آورد و از همان سال‌های آغاز زندگی و پیش از رفتن به مدرسه با مظاهری از هنر آشنا شد . دوران کودکی سهراب زیبا و خاطره انگیز بود. وی هیچ گاه نتوانست زیبایی‌های آن را از یاد ببرد. بنابراین خردسالی سپهری یک کودکی عادی ومعمولی نبودبلکه وی  کودکی بود با اندوخته ها و آموخته های فراوان ، که بعدها در نگرش هنری او تاثیری عمیق داشت . شعر او گواه این مدعاست .

سپهری در سال های نوجوانی پدرش را از دست داد و در یکی از شعرهای دوره جوانی با نام (خیال پدر) از پدرش انچنین یاد کرده است :

در عالم خیال به چشم آمدم پدر

کز رنج چون کمان قد سروش خمیده بود

دستی کشیده بر سر رویم به لطف و مهر

یک سال می گذشت، پسر را ندیده بود

مادر سپهری فروغ ایران سپهری بود. او بعد از فوت شوهرش، سرپرستی خانواده را به عهده گرفت و سپهری او رابسیار دوست می داشت. سپهری با وجود عموهای هنرمندش این شانس را داشت که با تجربیات آنان از نزدیک آشنا شود. خاطرات شیرین سپهری نشان دهنده پرورش ذوق و صفای وی در آن عهد است . این ذوق و صفا بعدها رو به تکامل گذاشت و سهراب در تمام طول زندگی خود از صداقت وسادگی و نگاه سرشار از شوق کودکان اش به زندگی برخوردار بود .

  سپهری دوران آموزش و تحصیل شش ساله ابتدایی خود را در دبستان خیام کاشان به شکل معمولی سپری کرد.وی مثل همه ی بچه های بازیگوش مؤدب ؛ مشتاق تعطیلات بود واز معلم و تنبیه وی می‌ترسید. سهراب از همان زمان عاشق نقاشی بود‌اما گاهی به سبب ذوق و توجه بیش از اندازه به نقاشی  از طرف معلم تنبیه می شد سپهری در سال های کودکی شعر هم می گفت، روزی که به علت بیماری در خانه مانده بودشعری را با ذهن کودکانه اش در وصف حال خود گفت:

ز جمعه تا سه شنبه خفته نالان

نکردم هیچ یادی از دبستان

ز درد دل شب و روزم گرفتار

ندارم من دمی از درد آرام

 نخستین جلوه‌های طبع شاعرانه وی از دوره دبیرستان آشکار شدبطوریکه در 17 سالگی دیوانی را چاپ کرد .           
آشنایی با چهره‌های فرهنگی شهر کاشان به سپهری نوجوان فرصت داد تا هنرهای خود را هر چه بیشتر پرورش دهد و به جستجوی حقیقت و شناخت خویش بپردازد .حتی ادامه تحصیل دردانشگاه و مشغول شدن در کارهای اداری هرگزنتوانست  اشتیاق جدی سپهری به هنر و سیر  به کمالمعنوی را از بین ببرد.  

 سپهری  سفرهای فراوانی به نقاط مختلف دنیا  و شرق و غرب جهان  کرد و تجربه های گرانبهایی اندوخت این سفرها افق دید زندگیش را روشن تر و وسیع‌تر نمود او عشق به سفر را چنین بیان می کرد : « آدم مسافر است پس تا می تواند سفر کند»

سپهری دهه اول و دوم زندگی خویش را بهفراگیری  علم و هنر گذراند. دهه سوم زندگی‌اش را به کسب تجربه و سفر پرداخت و دهه چهار زندگی خویش را بیشتر به سفرهای دراز اختصاص داد. در این دوره بود که بارها به‌ کشورهای ژاپن‌، فرانسه‌، ایتالیا، هندوستان‌،آمریکا، و بسیاری دیگر از کشورهای شرق و غرب سفر کرد. سفرهای وی در اصل سیر و سلوک معنوی بود.این دیدگاه خاص او از سفر بویژه سفر به کشورهای شرق آسیا و آشناییش با ادیان هند و بودا شعر او را تحت تاثیر قرار داد .سپهری در این دوره  به عنوان شاعری صاحب سبک ،دوستداران  زیادی داشت . سهراب هیچگاه ازدواج نکرد.

اما این ایام دیری نپایید او زمانی که هنوز در دوره میان سالی بود به بیماری سرطان مبتلا شد.و تلاش پزشکان برای بهبود نتیجه ای نداشت .این  هنر مند پس از تحمل یک دوره بیماری که حدود دوسال طول کشید، در اول مرداد ۱۳۵۹در سن ۵۲ سالگی وفات یافت طبق وصیتش او را به زادگاه خودش در مشهد اردهال منتقل نمودند و با قطعه‌ای که بر حسب تصادف از حجم سبز انتخاب شد، سنگ قبری برایش نهادند که به وضوح   فریادمی‌زد:        

سهراب سپهری sohrab sepehri

                 

 

ویژگی های اخلاقی

یکی از خصوصیات اخلاقی سهراب سکوت کردن بود او می توانست ساعت ها در یک جمع ، خاموش بنشیند و اغلب فکر می کرد . از این رو بود که هیچ کس از دوستان وهنرمندان سخنی را از او به یاد ندارد که در رد واثبات کسی بر زبان آورده باشد سهراب انسانی است پویا و جستجوگر که سیر زندگی اوپیوسته رو به تعالی بود. این تعالی روحی و معنوی یک روزی در شعر وزمانی در نقاشی هایش  متجلی می شد گویی شعر و نقاشی دو بال پرواز او برای رسیدن به افق های دور دست و زیبا بود .وی در این سیرسلوک و پویایی به موفقیتی کم نظیر دست یافت.      ‌

رفتار بزرگوارانه او با خانواده‌،دوستان‌، آشنایان‌، هنرمندان و کسانی که با آنها در تماس بود نشان از غنای روحی وانسان دوستانه او داشت  به عبارتی دیگر:ما در بررسی سبک زندگی سپهری با عناصری پر از نشاط و عشق و زیبایی روبرو می شویم.ومی توانیم بازتاب این عناصر را  در شعر ونقاشی او ، به زیباترین وجه  ببینیم. می‌توان گفت‌: زندگی نامه سپهری‌، همان نقاشی‌ها و شعرهای اوست‌.که در اجزا هنرش آشکار است.

نامه زیر حکایت از روح لطیف وحساس  او دارد :

نامه به محمود فیلسوفی برادرمهربانم

اگر روزی دوستی را از میان بردارند یعنی اگر این نیرو ، این جاذبه ، این حس وبالاخره این آنچه را که می خواهید اسمش بگذارید را از میان افراد بشر ، از قلب وروح ، از جسم و جان موجودات زنده برداشته و خلاصه از صفحه کائنات نابود سازند من نمی دانم چه باقی می ماند. رفتار موجودات زنده به خصوص افراد بشر نسبت به یکدیگرچگونه می شود و آیا در آن صورت زندگی قابل دوام خواهد بود و آیا در چنین عالمی بااین شرایط و این محیط طریق زندگی عوض خواهد شد ، یا اینکه نظام زندگی بر هم خورده و رفته رفته آثارزندگانی از صفحه کائنات محو و نابود خواهد شد.

به عقیده من تنها دوستی افراد نسبت به یکدیگر است که بنیان زندگی را مستحکم ساخته و هر فردی را وادار به کوشش در راه ادامه زندگی میسازد.

البته دوستی مظاهر گوناگون داشته و به اشکال مختلف خود نمایی می کند : دوستی فرزندنسبت به پدر و مادر و بالعکس . دوستی خواهر و برادر نسبت به یکدیگر ، دوستی زن وشوهر ، دوستی یک فرد با خویشان خود .

لیکن این دوستیها همه به یک شدت نیست و همان طور که از لحاظ شکل مختلف و متفاوت است از حیث شدت و تاثیر نیز گوناگون است.من عقیده دارم پس از دوستی ، فرزند و پدر و مادر که از حیث اهمیت درمرتبه اول قرار دارد دوستی یک نفر با دوستان خود ، یعنی با کسانی که اغلب هیچ گونه نسبت با اوندارند و فقط شرایط و اوضاع و احوال و بیش از همه تصادف در ایجاد دوستی بین آنهاموثر بوده قابل توجه است و سایر اشکال و صور دوستی را تحت الشعاع قرار می دهد.

آری تنها دوست است که از فشار با مصائب و مشکلات زندگی بر دوش انسان می کاهد. تنهادوست است که دست یاری به طرف ما دراز کرده و ما را از غرقاب تیره بختی ها وناکامی های حیات نجات می دهد.
شاعر بزرگ ما سعدی شیرازی چه خوب این نکته را دریافته و گفته است :
گر مخیر بکنندم به قیامت که چه خواهی

                                        دوست ما را و همه نعمت فردوس شما را
منظورم از نوشتن سطور فوق این است ، که شما در یابید در قلب و روح من چه تاثیری می نماید، و من به داشتن دوستی چون شما چقدر خرسند و مفتخرم ، باری از اوضاع اینجاخواسته بودید لیکن باید گفت تازه ای در اینجا پیدا نمیشود ، هوا بسیار گرم است وبه جز مختصر بارانی که چند هفته پیش آمد دیگر اثری از برف و باران دیده نشده.از اظهار لطف و مرحمت شما و از اینکه درعین گرفتاریهای تحصیلی بانگاشتن نامه مرایاد می کنید یک دنیا تشکر می کنم . من هم مانند شماتشنه یک انقلاب بزرگ ، انقلابی که به همه این بدبختی ها خاتمه داده و یک باره اساس ظلم و بیداد را واژگون سازدهستم ولی خدا می داند این آرزوی من چه روزی لباس عمل خواهد پوشید .

                                                                    به امید آنروز

 سبک  شعرسهراب

 سپهری از جمله شاعران معاصری است که شناخت درست و کافی با شعر و سبک نیما داشت . در عین پیروی از  سبک نیما ، خود صاحب سبک و خلاق بود.و خلاقیت او در بیشتر در استفاده بدیع از رنگ و کلمه بوده است .

اهل کاشانم

روزگارم بد نیست تکه نانی دارم ،خرده هوشی ، سر سوزن ذوقی.

سپهری شاعری تصویرگراست و این جنبه از شعر سهراب با طبیعت گرایی او مرتبط است ؛ ضمن اینکه دیدگاه عارفانه دارد و خدا را در طبیعت جستجو می کند .

 

من نمازم را وقتی می خوانم

که اذانش را باد ، گفته باشد سر گلدسته ی سرو.

من نمازم را ، پی « تکبیرة الاحرام » علف می خوانم،

پی « قد قامت » موج .

 اما آشنایی نداشتن با نمادها و رمز های شعری او ابهاماتی را برای خوانندگان ایجاد می کند .

شعر سهراب چون نقاشی او رنگارنگ است.وی در شعرش نگران انسان و سرنوشت اوست .او همه را به نگریستن دقیق تر  در پیرامون خود و به جهانی برتر  دعوت می کند . همه ی اشیا برای او حیات دارند واین اشیا دارای روح و احساس هستند.

 

من صدای نفس باغچه را می شنوم

و صدای ظلمت را ، وقتی از برگی می ریزد

وصدای ،سرفه ی روشنی از پشت درخت ،

عطسه ی آب از هر رخنه ی سنگ ...

 

  مجموعه آثار

                                        

سهراب در سال 1337 دو کتاب "آوار آفتاب" و "شرق اندوه"را آماده چاپ کرد ولی موفق به چاپ آنها نشد و سرانجام در سال 1340 این دو کتاب را به همراه"زندگی خواب ها" زیر عنوان "آوار کتاب" منتشر کرد.   

در این کتاب می توان  جلوه های زبان خاص سپهری را دید و همچنین شور و شوق آمیخته با طبیعت گرایی را بیشتر دیددر مجموعه"شرق اندوه" سپهری از هر نظر تحت تاثیر غزل های مولونا بود و شعرهای این مجموعه همه شادمانه و شورانگیزند                                                               

دو شعر بلند "صدای پای آب" و "مسافر" پنجمین و ششمین کتاب های او هستند.                    

شهرت سپهری از سال 1344  با انتشارشعر بلند "صدای پای آب" آغاز شد. در "صدای پای آب" است که سپهری به فرم خاص خود در شعر دست می یابد. فرم و محتوای شعر سپهری، از "صدای پای آب" به بعد به هماهنگی می رسند"صدای پای آب"،کنایه از صدای پای مسافری در سفرزندگی  است  .                            

این شعر که روز به روز بر شهرت و محبوبیت او افزود، اولین بار در فصلنامهی«آرش»درآبان همانسالمنتشرشد.                                                            
                                                    

 

 

 

 

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 11677
نویسنده : نوری

 

حنانه شهشهانی متولد ۴ اسفند ۱۳۶۸ است . حنانه شهشهانی در رشته موسیقی(آهنگ سازی) تحصیل کرده و ویالن ساز تخصصی اوست . وی اولین بار در ۴ سالگی در سریال”شلیک نهایی”بازی کرد، بعد از چند کار هم با شاهپور غریب در زمینه کودک انجام داد. همچنین حنانه شهشهانی در چند کار هم با مادر خود همکاری کرده است.
 
حنانه شهشهانی بعد از این فعالیت ها چند سالی برای ادامه تحصیل به ارمنستان رفت . وی در سن ۱۶ سالگی دوباره به ایران برگشت و در اولین کارش پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی “زاگرس” و بعد از این فیلم در تله فیلم”بلند گریه کن” ساخته اسماعیل فلاح پور بازی کرد .

حنانه شهشهانی بعد از این تله فیلم در “یک مشت پرعقاب”،میم مثل مادر”،”کلاه پهلوی”،”ترانه مادری”،”مثل هیچ کس”بازی کرد و آخرین کار وی هم یک کار سینمایی به نام “حرفه ای ها”است به کارگردانی پوران درخشنده که امسال راهی جشنواره خواهد شد.

 

  فیلم شناسی حنانه شهشهانی

فیلم سینمایی سال
 حرفه‌ای‌ها  (۱۳۸۸)
میم مثل مادر (۱۳۸۵) 
زاگرس (۱۳۸۴) 

 

 مجموعه تلویزیونی

مجموعه تلویزیونی سال
جاودانگی (۱۳۹۰) 
ترانه مادری (۱۳۸۷) 
مثل هیچ‌کس   (۱۳۸۷)
یک مشت پرعقاب (۱۳۸۶) 
کلاه پهلوی (۱۳۸۳-۱۳۹۰)
شلیک نهایی (۱۳۷۳)

 

 تله فیلم 

 تله فیلم سال
پروانه‌ها (۱۳۸۸) 
بلند گریه کن (۱۳۸۴)

 

 

 

حنانه شهشهانی,بیوگرافی حنانه شهشهانی ,تصاویر حنانه شهشهانی

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 2722
نویسنده : نوری

 

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب مشکی زنانه ۲۰۱۵

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

evening dress 2015 models black

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس ۲۰۱۵ , لباس دخترانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل های جدید لباس شب , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

جدیدترین مدل های لباس شب زنانه و دخترانه مشکی برای سال ۲۰۱۵ را مشاهده می نمایید.

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب دخترانه سال ۹۴

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب , مدل لباس 2015 , مدل لباس زنانه مشکی

مدل لباس شب مشکی زنانه 2015

مدل لباس شب مشکی زنانه 2015

مدل لباس شب مشکی زنانه 2015

مدل لباس شب , مدل لباس ۲۰۱۵ , لباس دخترانه مشکی, مدل های جدید لباس شب.

مدل لباس شب مشکی زنانه 2015

 

 

 

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 4430
نویسنده : نوری
 
20878108118491057944.jpg
بیوگرافی شاه سلطان
بیوگرافی یاسمین
نام اصلی او نورگل یسیلکی می باشد و متولد سال 1976 میباشد.وی یک فرزند پسر دارد.و برنده سه جایزه می باشد.

عکس او

بیوگرافی باریش
نام او چاداش اورونوستورک متولد 16 آگوست سال 1979 است.

عکسش

بیوگرافی مادمازل
نام اصلیش زرین تکیندور می باشد و متولد 5 آگوست سال 1964 می باشد.

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 2549
نویسنده : نوری

 

http://media.abartazeha.ir/pic/Hatice_Sendil_showtv.jpg

در این مطلب عکس ها و بیوگرافی بازیگر نقش دیلا در سریال دیلا خانم رو برای شما آماده کردیم .

دیلا با نام واقعی خدیجه شندیل در تاریخ ۲ آگوست سال ۱۹۸۳ در کشور ترکیه شهر استانبول متولد شد. خدیجه در سال ۲۰۰۱ توانست دختر شایسته سال کشورش انتخاب شود همچنین او در همان سال در مراسم انتخاب دختر شایسته اروپا نیز سوم شد. خدیجه علاوه بر بازیگری ، مدل و مجری شبکه های تلویزیونی نیز میباشد.

فیلم و سریال هایی که خدیجه در آنها به ایفای نقش پرداخته است :

سپتامبر، در نقش عزیزه
و صبحان الله ، در نقش گل پری
خانواده بزرگ ، سلاله در نقش مهماندر
رز وحشی ، در نقش لاچین
دو خارجی ، در نقش زینو
دره کمین گرگ ها ، در نقش ابرو دورو
کوه های سیاه ، در نقش گل حیات
دیلا خانم ، در نقش دیلا
زندگی جدید ….

 

  بازیگر نقش دیلا

http://media.abartazeha.ir/pic/524651_10151722396995312_1606777101_n.jpg

بازیگر نقش دیلا

بازیگر نقش دیلا

http://media.abartazeha.ir/pic/ndsy0y.jpg

بازیگر نقش دیلا

بازیگر نقش دیلا

http://media.abartazeha.ir/pic/33o7g2c.jpg

http://media.abartazeha.ir/pic/15nkopy.jpg

http://media.abartazeha.ir/pic/541542_10151599917590312_1212124019_n.jpg

http://media.abartazeha.ir/pic/374211_10151413679288234_1773675231_n%5B1%5D.jpg

http://media.abartazeha.ir/pic/426336_10150702630145312_1048374065_n.jpg

http://media.abartazeha.ir/pic/250701_10151189015763234_1771475910_n.jpg


تاریخ :
بازدید : 2982
نویسنده : نوری

 

بیوگرافی و عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری, عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری

بیوگرافی : ویلما الس ( Wilma Elles ) بازیگر نقش کارولین در سریال ترکی روزی روزگاری ( Oyle Bir Gecer Zaman Ki ) متولد ۱۸ اکتبر ۱۹۸۶ آلمان است . او یک بازیگر و مدل و طراح لباس آلمانیست .

ویلما دومین فرزند از پنج فرزند پدر و مادرش است . پدر و مادرش هر دو مهندس هستند و خودش هم در یک مدرسه دو زبانه ( آلمانی – فرانسوی ) تحصیل کرده است و ۱۷۷ سانت قد دارد . او از رشته علوم سیاسی دانشکده کلن آلمان فارق التحصیل شده است .

در سال ۲۰۱۰ به او پیشنهاد بازی در سریال ترکیه ای روزی روزگاری ( Oyle Bir Gecer Zaman Ki ) در نقش کارولین داده شد . بازی در این سریال برایش مشکل بود چون تنها به زبانهای آلمانی و فرانسوی میتوانست صحبت کند و چیزی از زبان ترکی نمیدانست با این حال به کمک حافظه اش و حفظ کردن اصوات کلمات توانست در ۳ فصل این سریال بازی کند .

سریال روزی روزگاری  بسیار پر بیننده شد و جوایز بسیاری را به دست آورد . ویلما نیز بعد از بازی در این سریال و بردن جایزه بهترین بازیگر زن اروپا و انتخاب به عنوان بهترین افسونگر در ترکیش تی وی ، عاشق ترکیه و مردمانش شد و درخواست گرفتن تابعیت ترکیه را داد و اسم ترکی ماسال را برای خودش انتخاب کرد !

او در سال ۲۰۱۲ شوی لباسهای طراحی شده توسط خودش را به نام مجموعه مایا ( Maya Collection ) بر پا کرد.

بیوگرافی و عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری, عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری

بیوگرافی و عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری, عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری

 بازیگر نقش کارولین تاکنون در فیلمها و سریالهای زیر بازی کرده است :
Gurbette Aşk
Öyle Bir Geçer Zaman Ki
Çanakkale Çocuklarıe
El Yazisi
Bir gece
Bu iste bir yalnizlik var
Ihr mich auch
Fahr zur Hölle
Das Ding
Türk Usulü
Komissar Stolberg
Das Weinen davor
SOKO Köln
Die Gustloff
Gameshow Marathon
Das Spielzeug
Cauliflower Power
Heilige Konflikte
Zeltgeflüster
Kill or Be Killed
Speak My Language
Ich und die Anderen
Eine traumhafte Beziehung
Das Puppenspiel

 

بیوگرافی و عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری, عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری

 

بیوگرافی و عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری, عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری

 ی

بیوگرافی و عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری, عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری

 

بیوگرافی و عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری, عکسهای کارولین بازیگر سریال روز روزگاری


تاریخ :
بازدید : 614
نویسنده : نوری

عکس های بازیگران مطرح ترکی در کنار همسرانشان

 

 

بازیگر سریال نور  در کنار همسرش

 

عکس های بازیگران مطرح ترکی در کنار همسرانشان

عمر در کنار همسرش

 

عکس های بازیگران مطرح ترکی در کنار همسرانشان

اسمر در کنار همسرش

 

عکس های بازیگران مطرح ترکی در کنار همسرانشان

ایزل در کنار همسرش سحر

 

 

عکس های بازیگران مطرح ترکی در کنار همسرانشان

عاصی در کنار همسرش

 

 

عکس های بازیگران مطرح ترکی در کنار همسرانشان

میرنا در کنار همسرش (بازیگر فیلم میرنا و خلیل)

 

 

عکس های بازیگران مطرح ترکی در کنار همسرانشان

مهند در کنار همسرش (بازیگر سریال عشق ممنوع)

 

 

 

 

 


تاریخ :
بازدید : 678
نویسنده : نوری

 

بالی جزیره خدایان، جزیره کوچکی از بزرگترین مجمع الجزایر جهان یعنی کشور اندونزی است. این جزیره دو اقیانوس آرام و هند را به هم پیوند داده است و در نتیجه این وصلت خود از آب و هوای بسیار متفاوتی برخوردارگردیده است و مثل بسیاری از جزایر دیگراندونزی، دنیای مخصوص به خودش را دارد. دنیائی که این نام این جزیره را در فهرست برترین مقاصد توریستی جهان قرار داده است. این جزیره جمعیتی حدود سه میلیون نفر داشته که قریب به اتفاق ساکنان آن اهل اندونزی هستند اما در سالهای اخیر بدلیل رشد فراوان صنعت توریست بسیاری ازاسترالیا و اروپا هم به این جزیره مهاجرت نموده و در بالی کار و زندگی می کنند.




این جزیره که مساحتی بالغ بر ۵۶۲۰ کیلومتر مربع را پوشش داده است، از لحاظ آتش فشانی فعال بوده و خاک آن برای کشاورزی بسیار حاصلخیز. اما سوگولی کوههای بالی کوه آگانگ که «مادر کوه »ها نامیده می شود آتشفشانی فعال بوده که ارتفاعی بیش از ۳۰۰۰ متر دارد. در شمال و جنوب کوه های مرکزی این جزیره زمین های بسیاری حاصلخیزی برای کشاورزی وجود دارد که از آن برای کاشت برنج استفاده می کنند.




قطعا بیراه نگفته ایم اگر بگوییم که جزیره بالی پر از خصائل منحصر به فردی است که آن را از تمام جزیره های دنیا متمایز می سازد. بالی زیبا ترین و مشهورترین جزیره اندونزی است که در جنوب خط استوا، بین جاوه در غرب و لومبوک در شرق قرار گرفته است. فواصل هوایی این جزیره تا جاکارتا حدود ۲ ساعت و تا تهران با محاسبه توقف بین پروازی در شهرهای دوحه و کوآلالامپور حدود ۱۵ ساعت می باشد. بزرگترین شهر و مرکز اداری این جزیره، شهر دنپازار است که حدود چهارصد هزار نفر جمعیت دارد.

 

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 1400
نویسنده : نوری

 

عکسهای زیبایی از جزایر هاوایی.................. ای کاش الان اینجا بودم
 

عکس های با کیفیت و زیبا از جزایر هاوایی | HiPersian.com

عکس جزیره

عکس های با کیفیت و زیبا از جزایر هاوایی | HiPersian.com

جزایر

عکس های با کیفیت و زیبا از جزایر هاوایی | HiPersian.com

جزایر هاوایی

عکس های با کیفیت و زیبا از جزایر هاوایی | HiPersian.com

عکس های با کیفیت و زیبا از جزایر هاوایی | HiPersian.com

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 1110
نویسنده : نوری
 

عکس کیوانچ تاتلیوگ در نقش سعید در سریال سعید و شورا

سریال سعید و شورا

عکس فرح زینب عبدالله در نقش شورا در سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

عکس اوا ددونا در نقش تاتیانا در سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

اوشن چاکیر در نقش جلیل در سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

بیرکان سوکولو در نقش بیرکو رد سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

الچین سانگو در نقش Güzide در سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

سدا گون در نقش والنتینا در سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

سردار گوخان در نقش میرزا در سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

عکس اورال اوزر در نقش محمود در سریال سعید و شورا

معرفی بازیگران سریال سعید و شورا + عکس,عکس بازیگران سریال سعید و شورا

برک ارچر در نقش میشا در سریال سعید و شورا

سریال سعید و شورا

دوگو آلپان در نقش ولادمیر در سریال سعید و شورا

گالری عکس سریال سعید و شورا

سومیرا کوچ در نقش حوا در سریال سعید و شورا

تصاویر بازیگران سریال سعید و شورا

عکس توگچه کارباکاک در نقش نینا در سریال سعید و شورا

pic943_www.jahaniha.com_11

اسلی اورکان در نقش بارون در سریال سعید و شورا

عکس بازیگران زن سریال سعید و شورا

دمت اوزدمیر در نقش آلیا در سریال سعید و شورا

اسم بازیگران سریال سعید و شورا

ملیسا اسلی پاموک در نقش آیشه در سریال سعید و شورا

pic943_www.jahaniha.com_14

تولگا ساواسی در نقش احمد در سریال سعید و شورا

اسم بازیگران سریال سعید و شورا

ساکیده تاشانر در نقش بینناز در سریال سعید و شورا

عکس بازیگران سریال سعید و شورا

همچنین ببینید در ادامه مطلب


تاریخ :
بازدید : 573
نویسنده : نوری

 

 

 

ساخت کتابخانه‌های عجیب و در عین حال جذاب و کاربردی در سراسر جهان یکی از راه‌های گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی است
-
 
ساخت کتابخانه‌های عجیب و در عین حال جذاب و کاربردی در سراسر جهان یکی از راه‌های گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی است و هم‌زمان یادآور این حقیقت است که علی‌رغم پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، عصر کتاب‌های کاغذی هنوز به پایان نرسیده است.

 
به گزارش ایسنا، «الکس جانسون» در کتاب جدیدش با عنوان «کتابخانه‌های غیرمنتظره» به موضوع انقلاب کتابخانه‌ها در قرن 21 و معرفی پروژه‌های جدید و شگفت‌انگیز برای اشتراک‌گذاری کتاب در مکان‌های مختلفی چون باجه‌های تلفن، اتاقک‌ها، فرودگاه‌ها و ... پرداخته است.

 
«جانسون» در مقدمه کتابش می‌نویسد: مفهوم اصلی کتابخانه در حال تغییر است و بسیاری از کتابخانه‌هایی که در این‌جا معرفی شده با روش‌های اساسا متفاوت از کتابخانه‌های سنتی در شهر و دانشگاه عمل می‌کنند و برای مثال نیازمند عضویت و ارائه مدارک شناسایی و در برخی موارد بازگرداندن کتاب‌ها نیستند.

 
 
 
 
 
 



تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


تاریخ :
بازدید : 498
نویسنده : نوری

جنیفر لوپز هنرپیشه وخواننده پاپ در ۲۴ جولای  سال ۱۹۷۰ در محله برونکس نیویورک  بدنیا آمد. او کارش را  به عنوان رقصنده شروع نمود و در صحنه های  ویدئو کلیپ های موزیکال گوناگونی ظاهر شد.

در سال ۱۹۹۰ او برنده جایزه رقابت ملی شد و توانست در سریالهای تلویزیونی”FOX” و “رنگ زندگی” نقشهای کوچکی را بازی نماید.

اولین فیلم تلویزیونی که او در آن ایفای نقش نمود “پرستاران روی خط” نام داشت و بعد از آن در فیلم تلویزیونی دیگری به نام “سقوط پرواز شماره ۷” بازی کرد.

اما جنیفر اولین فیلم سینمایی خود را در سال ۱۹۹۳ به نام “خانواده من” بازی کرد و بعد از آن هم  در سال ۱۹۹۵ در فیلم “قطار پول” ظاهر شد که نقشهای مقابل وی را “وسلی اسنامپرچر” و “ودی هاریسون” ایفا میکردند.

او در سال ۱۹۹۶ در فیلم “جک” به کارگردانی”فرانسیس فورد” و نقش آفرینی”رابین ویلیامز” ظاهر شد و در سال ۱۹۹۷  به اولین موفقیت بزرگ خود به خاطر بازی در نقش “سلنا” که تصویر زنده ای  از خواننده پاپ “‌تجانو سلنا کوئین تیلانا پرز ” بود، نائل شد.(خواننده ای که بدست یکی از طرفداران دیوانه خود کشته شده است)و بدین خاطر مورد تحسین همگان قرارگرفت و جایزه” GOLDEN GLOBE”  را از آن خود ساخته و گرانترین هنرپیشه لاتینی در تاریخ نام گرفت و با پرداخت یک میلیون دلار به وی در همان سال فیلم “ANACONDA” (مار وحشتناک) را بازی کرد.

بعد از آن در فیلم “خون وشراب” بهمراه “جک نیکلسون” ایفای نقش نمود و در ادامه او بهمراه “جورج  کلونی” در نقش مارشال فدرال (کارن سیسکو) در فیلم “خارج از محدوده” به کارگردانی “استیون اسپیلبرگ” که بر اساس کتابی از المور لئونارد ساخته شده بود ظاهر شد و بدین ترتیب جنیفر  در جایگاه هنر پیشه های مطرح و مشهور قرار گرفت.

کار موسیقی جنیفر لوپز در ششم جولای سال ۱۹۹۹  با آلبومی به زبان  لاتین شروع شد و این آلبوم  به خاطر آهنگ ” IF YOU HAD MY LOVE” با موفقیت کم نظیری روبرو گردید که لوپز را هم ردیف ریکی مارتین قرار داد. در اوایل سال ۲۰۰۰  جنیفر به دلیل موفقیت در دومین آهنگ خود بنام “WAITING FOR TONIGHT” کاندیدای جایزه ای برای اجرای بهترین رقص شد  اما او جایزه را ازدست داد.

در تابستان سال ۲۰۰۰ او در فیلم  علمی تخیلی و ترسناک “سلول” بازی کرد  که در این فیلم نقش یک روانشناس کودک را ایفا میکرد و در همان سال نیز در فیلم “ENOUG” ایفای نقش نمود.

در اوایل سال ۲۰۰۱ جنیفر  به خاطر موفقیت های پی درپی به بالاترین سطح معروفیت خود رسید که از جمله این موفقیتها می توان به قرار گرفتن آلبوم وی در ردیف یکم جدول آهنگهای پاپ و یا بیشترین فروش در هفته اول اکران  فیلم کمدی ـ رومانتیک  “تصمیم گیرنده ازدواج” اشاره کرد.

در سال ۲۰۰۲ او در فیلم کمدی “MAID IN MANHATTAN”  بازی کرد و در سال ۲۰۰۳  نیز با “بن افلک” در فیلم “GIGLI”  هم بازی شد. او همچنین در فیلم  “ما باید برقصیم” نقش مقابل”ریچارد گر” را  بازی کرد.

قرار بر این است او در آینده نزدیک فیلم دیگری نیز با بن افلک تحت عنوان “JERSEY GIRL” بازی نماید.

او در حال حاضر مشغول بازی در فیلم”زندگی ناتمام میباشد” است که مراحل پایانی ساخت را می گذراند.جنیفر در این فیلم نقش یک مادر را بازی میکند و نقش پدرشوهرش را هم  “رابرت فورد” برعهده دارد.

جنیفر در سال  ۱۹۹۷  به مدت کوتاهی با “اجانی نوا”که یک مدل و یک هنرپیشه بود  ازدواج کرد و بعد از آن برای مدت طولانی با (SEAN  PUFFY  COMBS) رابطه داشت. در دسامبر   ۱۹۹۹ جنیفر و COMBAS  که به یک کلوپ شبانه در خارج از  شهر نیویورک رفته بودند دچار خطر شدند و در آنجا به سویشان از طرف افراد نامعلومی گلوله شلیک شد که در این حادثه سه نفر جان باختند ولی به آنها آسیب چندانی نرسید.

این دو در اواسط فوریه از هم جدا شدند و بعد از آن جنیفر با “کریس جود” که در یکی از ویدئوکلیپهای آهنگ “LOVE DON’T COST “ATHING رقاصی میکرد آشنا شد و در آگوست سال ۲۰۰۱ آنها نامزدییشان را اعلام کرده و در سپتامبر  همان سال ازدواج کردند ولی ۹ ماه بعد از هم جداشدند.

در پاییز سال ۲۰۰۳ جنیفر  با “بن افلک” نامزد کرد که البته برای مدتی نزدیک بود از هم جدا بشوند اما به هر حال آنها دوباره تصمیم گرفتند به قرار خود پایبند باشند و عروسی خود را اعلام کردند و جنیفر هم اعلام کرد که دوست  دارد مادر بشود تا کمی  به زندگییش تداوم ببخشد.

pic79_www.jahaniha.com_

 

عکس های جدید جنیفر لوپز

 

pic79_www.jahaniha.com_1

 

 

pic79_www.jahaniha.com_2

 

pic79_www.jahaniha.com_3

 

pic79_www.jahaniha.com_4

 

 

pic79_www.jahaniha.com_5

 

 

 

 

 


تاریخ :
بازدید : 645
نویسنده : نوری

 

Aks-Matn-Ashegahne 1

 

 

Aks-Matn-Ashegahne 2

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 3

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 4

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 5

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 6

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 7

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 8

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 9

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 10

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 11

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 12

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 13

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 14

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 15

.

.

Aks-Matn-Ashegahne 17


تاریخ :
بازدید : 571
نویسنده : نوری

 

عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه

در این پست برای شما عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه را در نظر گرفتم.
 
 
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 
عکس های فوق العاده رمانتیک و عاشقانه
 

تاریخ :
بازدید : 587
نویسنده : نوری

بعضی ها را
هرچقدر هـم که بخواهی تمام نمی شوند
همش به آغوششان بدهکار میمانی
حضورشان گـرم است
سکوتشان خالی میکند دل ِ آدم را
آرامش ِ صدایشان را کم می آوری
هر دم ، هر لحظه کم می آوریشان.....!

 

 


تاریخ :
بازدید : 582
نویسنده : نوری

قصه ے تکرارے تنهايے من ،
و ترديد در آن آيه که مےگويد :
همه ے شما را جفت آفريديم....

 

 


تاریخ :
بازدید : 533
نویسنده : نوری

وقـتی تــــــو بـا مـنی
تـرافیـــک میتونه زیباترین مکــــــث عالـم باشــه ... !!!

 

 

 


تاریخ :
بازدید : 655
نویسنده : نوری

ازعجایب عشق همین است:
تنها همان آغوش آرامت می کند
که دلت رابه درد می آورد.

 


تـو کـمی شيـرين شـو
بـحران بی فـرهادی را
مـن حـل ميکـنم

 

 


تاریخ :
بازدید : 610
نویسنده : نوری

یاری اغیار آپاریب ، بختی قومار

نه قالیب یار ، نه دینار منه

اَکدیگیم یرده محبت توخومون

آرتریب غم نِچه خروار منه

خوش گونومده باشیما آند ایچَن

پیس گونومده وریر آزار منه

منی اوز جمعینه سردار بیلَن

آرزیلیر ایندی سر دار منه...

 

گریهگریهگریه

 

 

دگر نيست كه نيست...

روزگاري عاشقم بود دگر نيست كه نيست

 يادي از من در دلش اكنون دگر نيست كه نيست

عشق پاكي بود و يك دنيا صفا در بين ما

اما اكنون اثري از آن همه روزهاي خوب نيست كه نيست

در كنار من تو بودي و فقط عشق تو بود

اما افسوس اثري از تو دگر نيست كه نيست

دست گرمي بود و يك دنيا صفا در دست تو

حلقه اي در دست من بود دگر نيست كه نيست

روزي مي آيد كه برگردي پشيمان نازنين

اما افسوس اثري از من مگر در زير خاك نيست كه نيست

*************************************************************************************

بی تو تمام غصه های دنیا به سرم میزند

 بی تو تمام بی کسی ها به سرم میزند

وجود قلب من فقط برای تو میزند

باز هوای خنده هایت به سرم میزند

رفتی تو از کنارم و من ماندم این نیستی

با جان و دل میخواهمت هرچند که با من نیستی

از دست من رفتی ولی از یاد من هرگز عزیز

خیلی تو را میخواستم اشکی برای من نریز

تو که رفتی شدم تنها میان هق هق بارون

منم رفتم گذر کردم از اون دلبستگی هامون

***************************************************************

 

خیلی دلم تنگه برات خیلی هواتو کردم

 

هوای باشه گفتن و ناز نگاتو کردم

 

هوای قهر وآشتی و بخشیدنات و کردم

 

من هنوزم دوست دارم من که گناه نکردم!

 

عاشق و دل باخته ی تو منم منه دیوونه

 

هوای قلب عاشقم کرده تورو بهونه

 

آروم بگیر اون نمیاد بسه دیگه دیوونه

 

اشک ها ب روی گونه هام میریزه عاشقونه

 

بیا و یک بار دیگه توی چشام نگاه کن

 

بیا و یک بار دیگه اسم منو صدا کن

 

وقتی میای دنیا برام تازه میشه دوباره

 

تنت رو تو آغوش من یه بار دیگه رها کن

 

برو تا که نبینی اشک و بغض و گریه ام را

نرفت از ذهن هنوز لحن صدا و خنده ات را

در این مدت نشد یک بار روم از ذهن و از یادت

چه شد دستان پر مهرش مرا گم کرده در یادت؟

**************************************************************

من دارم با خاطرات وداع تلخی میکنم

دارم با نبودنت تمرین سختی میکنم

من دارم گذشته رو میبوسم میزارم کنار

دفتر خاطراتمم بستم و میزارم کنار

نفرین من پشت سرت میاد سر نمازم

انگاری باز سر نماز خیس شده جانمازم

عاشق شدم گذاشت و رفت شکست دلم چو شیشه

عاشق شدم دوباره باز گفتم این آخریشه

آره دارم با عاشقی تاوان سختی پس میدم

دارم میام تا عشقتو بیارم و پسش بدم

به اون کسی که عشقمو به سادگی فروخته

میگم برو از تو دلم کسی به پات نسوخته

میرم تا سر بزاری روی شونه های یارت

یه قول بده که اسمم دیگه نیاد تو یادت

*************************************

درد و دلام سر میخورن آروم به روی گونه هام

 

فایده نداره گفتنه قصه ی این درد دلام

 

همش میگم به این دلم که یکمی طاقت بیار

 

خسته شدم تموم نشد شب های سخت انتظار

 

داشتن غم توی دلا دیگه یه چیز عادیه

 

دعای مردم از خدا فقط یه چیز مادیه

 

دلتنگی هام تو این شبا نشونه بی قراریمه

 

این که دیگه نبینمت اول بد بیاریمه

 

ساده گذشتن از دلت سخته برام تو این شبا

 

باشه برو منم تورو میسپرمت دست خدا

 

آروم میام کنار تو کنار خاطراتت

 

دستاتو از دور میگیرم آروم میشم با یادت

 

 

 

 

 

 

 


تاریخ :
بازدید : 566
نویسنده : نوری

 

حوا برای دیدن آدم فریب خورد

وقتی به جای گندم از ، یک شاخه سیب خورد

آدم به پای سیب و فریبش نشست ، مرد

وقتی که سهم بوسه اش را رقیب خورد

آمد پیام از سر خود ننگ وا کنید

آن کس حرام خورده را از خود جدا کنید

لرزید دست آدم و پای زمین شکست

یعنی مرا مقصر این ماجرا کنید

ای آدم از خطای او زخم خورده ای

از زخم بوسه های او سخت مرده ای

چشمت به راه مونسی مانده بر زمین

آخر مگر ز مونست سهم برده ای

گندم به دست رفته ای ، در دست دیگری

تا خاطرات عشق را ز سینه ات بری

تو رفته ای که بودنت ماندنی شود

اسم تو در ترانه ام خواندنی شود


تاریخ :
بازدید : 2064
نویسنده : نوری
 
 
سیب نخورده

 

 

از بهشت چشمانت

 

افتادم

                                                        ارسالی از سمیه مومنی


 
********************************************************
 
 
 
سرد بودم ...

 

 

اما نه آنقدر ک کوچ کنی،

 

باور کن هیچ قشلاقی قد ِ آغوش ِ من گرم نیست...

                                                                    

*******************************************************
 
 
نزدیکتر بیا

 


بگذار لب هایت را ببوسم


پاییز مگر


فصل چیدن انار نیست؟!

                                                          

**********************************************************
 
 
موهایت سیاست‌مداران قابلی هستند

 


دست به سر که می‌بری


 دست به سر می‌کنی


من و روسریت


 حزب باد می شویم !

                                                                

*********************************************************
 
 
گاهی

 

باید


فقط تو را بویید


کنار پنجره نشست


و برای شمعدانی


از عطر تنت حرف زد


شعر گفت


نقاشی کشید

                                                        

***********************************************************
 
 
تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی
 
 

تاریخ :
بازدید : 6737
نویسنده : نوری

 

هارون با نام اصلی سرحان یاواش Serhan Yavaş بازیگر و مدل ترکیه ای ، متولد 27 مارس 1972 در شهر استانبول ترکیه می باشد. وی دارای تحصیلات آکادمی ورزشی از دانشگاه مرمره استانبول است.

سرحان یاواش با بازی در سریال ماندگار یا فراموش نشدنی که از شبکه ATV ترکیه پخش موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کند.

سریال های تلویزیونی

  • عنکبوتی (Şekip) (1997-2001)
  • سوگند (Menderes) (2007)
  • ماندگار (هارون) (2009-2011)
  • من نام خود را در قلب من نوشت (عمر) (2013-2014)

عکسهای هارون در سریال ماندگار

بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار 

بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار

بیوگرافی هارون در سریال ماندگار, هارون در سریال ماندگار, تصاویر و عکسهای هارون در سریال ماندگار, زندگینامه هارون در سریال ماندگار

 

زندگینامه تولگار در سریال ترکی ماندگار +تصاویر

زندگینامه تولگا در سریال ماندگار, عکسهای تولگا در سریال ماندگار, سریال ماندگار, بیوگرافی و عکس تولگا در سریال ماندگار

زندگینامه تولگا در سریال ماندگار و عکس های تولگا

بوگرا گولسوی Buğra Gülsoy (متولد 1982 فوریه 22) در شهر آنکارا ترکیه است. بوگرا در زمینه  های بازیگری ، معماری ، مدیریت، طراح گرافیک و عکاسی فعالیت دارد. وی در خانواده ای مسلمان بزرگ شده است.

بوگرا دوره مدرسه ابتدایی، متوسطه و دانشگاه را در آنکارا به پایان رسید. او اولین تجربه کاری خود را زمانی که او 13 ساله بود کسب کرد. وی فارغ التحصیل رشته معماری در دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشکده معماری می باشد.

بوگرا گولسوی در سریال کوزی گونی در نقش گونی تکین اوغلو و سریال فاطماگل در نقش وورال ناملی به خوبی درخشید.همچنین در سال 2010 در سریال ماندگار در نقش تولگا توانست نقش خوبی را اجرا کند. بوگرا گولسوی از همسرش سلن سویدر بازیگر نقش توپراک در سریال عمر گل لاله و شمیم عشق در سال 2012 جدا شد و هم اکنون با بورچو کارا ازدواج کرده است.

عکسهای تولگا در سریال ماندگار

زندگینامه تولگا در سریال ماندگار, عکسهای تولگا در سریال ماندگار, سریال ماندگار, بیوگرافی و عکس تولگا در سریال ماندگار زندگینامه تولگا در سریال ماندگار, عکسهای تولگا در سریال ماندگار, سریال ماندگار, بیوگرافی و عکس تولگا در سریال ماندگار زندگینامه تولگا در سریال ماندگار, عکسهای تولگا در سریال ماندگار, سریال ماندگار, بیوگرافی و عکس تولگا در سریال ماندگار زندگینامه تولگا در سریال ماندگار, عکسهای تولگا در سریال ماندگار, سریال ماندگار, بیوگرافی و عکس تولگا در سریال ماندگار

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی                 تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

 

 

 


تاریخ :
بازدید : 685
نویسنده : نوری
        بهنوش بختیاری در نوروز94
بهنوش بختیاری
دایانا حکیمی در نوروز94

دایانا حکیمی
 
 
 
تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی
 
 
 
 
 

تاریخ :
بازدید : 5251
نویسنده : نوری

زیباترین دختر دنیا در کدام مناطق جهان

 

لیست رده بندی زیباترین زنان جهان از طرف مجله فرانس مد منتشر شد و بدیهی هستش که از کشور ما توی این لیست نماینده ای نباشه

چرا که معیار های زیبایی شناسی این نشریات فساد محور بیشار مبنی بر زیبایی های سکسی و جنسی زنان می باشد و در این طرز تفکر نشانه ای از عفاف و فطرت و حیا نمیتواند جا داشته باشد

بهرصورت ما برای آشنایی شما با این دیدگاه ها لیست زیر را برای شما آماده کرده ایم

 

زیباترین دختر دنیازیباترین دختر دنیا

 

10-امریکا

 

با وجود اینکه امریکا یکی از چاق ترین کشورهای دنیا محسوب میشود ولی نباید از این نکته گذشت که امریکا همراه فرانسه بزرگترین تولید کننده لوازم اریشی دنیا محسوب میشود و بهترین کشور برای انجام اعمال زیبایی در دنیا است.

 

دختران لس انجلس و میامی در دنیا معروف هستند با وجود اینکه زیبایی بسیاری از امریکایی ها مصنوعی است.

 

دختر آمریکایی

۹-انگولا

زیباترین دختران افریقا متعلق به انگولا هستند.یکی از برندگان مسابقه میس یونیورس هم از این کشور بود مسابقاتی که هر ساله زیباترین زنان دنیا را انتخاب میکند.

شارام دنیز که یکی از زیباترین زنان دنیا است از این کشور است.به همین دلیل است که انگولا را ملکه زیبایی افریقا مینامند.

 

دختر آفریقایی

 

۸-لبنان

 

کمتر کسی است که قبول نداشته باشد که لبنانی ها(و البته ایرانی ها)زیباترین دختران خاورمیانه و دنیای عرب هستند.با وجود جنگ های متعدد و نبود خوراک مناسب مانند کشورهای اروپایی در این کشور زنان این کشور زیبایی خود را حفظ کرده اند

 

.یک سفر به لبنان تمام تردید های شمارو درباره ی دختران این کشور برطرف میکنه

دختر لبنانی
۷-اوکراین

تا حالا فکر کردید چرا مردان از کشورهای مختلف اروپایی برای پیداکردن همسر اینده خود به اوکراین سفر میکنند؟دلیل اصلی ان زنانی است که زیابیی بدنشان  مهم ترین چیز در زندگیشان است.زنان اوکراینی از جذاب ترین زنان کل اروپا هستند.قدم زدن چند دقیقه ای در کیف دلیل این جذابیت را به شما نشان خواهد داد.

دختر روس

 

۶-کلمبیا

 

شاید همه انها شبیه سوفیا ورگارا نباشندولی دست کمی از او هم ندارند.

 

دختران کلمبیایی به بدنی منحنی و کشیده معروف هستند که هر کسی را جذب خود میکند.هنگام عبور از خیابان های بوگوتا خود را کنترل کنید.

63 آیا می دانید زیباترین دختر های دنیا در کدام کشورها هستند/تصاویر

۵-ونزوئلا

دختران ونزوئلا نیازی به تعریف یا توضیح کسی ندارند.بیشترین برنده های هرساله  مسابقات میس یونیورس از این کشور هستند.

 

بزرگترین صنعت ونزوئلا بعد از تولید نفت عمل های جراحی زیبایی است.هر کشوری به یک چیز افتخار میکند و ونزوئلایی ها به زیبایی زنانشان!

زیبایی در این کشور تبدیل به یک سمبل شده است.طبق نظرسنجی های منتشرشده دختران وزنان این کشور بیشترین زمان خود را صرف زیبایی میکنند.

 

عبور از خیابان های کاراکاس ان هم در بعد از ظهرهای همیشه گرم این کشور به بیماران قلبی توصیه نمیشود

56 آیا می دانید زیباترین دختر های دنیا در کدام کشورها هستند/تصاویر
۴-سوئد

بعد از اسلوواک ها سوئدی ها زیباترین بلوندهای دنیا محسوب میشوند.

 

زنان سوئدی تمام معیار های یک زن زیبا را دارا هستند ولی بدون هیچ گونه عمل زیبایی و کاملا خدادای!وقتی با یک زن سوئدی هم کلام شوید متوجه خواهید شد علاوه بر زیبایی زنان استکهلم باسوادترین زنان اروپا هستند.

49 آیا می دانید زیباترین دختر های دنیا در کدام کشورها هستند/تصاویر

۳-اسلواکی

اکثر مردان فکر میکنند زنان قد بلند چشم ابی بلوند سوئدی هستند در اشتباه هستند.

اسلوواک ها در این بحث بی رقیب اند.اکثر زنان این کشور حتی نیاز به لوازم ارایشی هم ندارند.


324 آیا می دانید زیباترین دختر های دنیا در کدام کشورها هستند/تصاویر

۲-روسیه

 

بعد از برزیل روس ها بیشترین تعداد دختران زیبا در متر مربه را دارند.تراکم زیبارویان روس غیرقابل شمارش است.تقریبا تمام دختران این کشور برای خود مدل هستند.

ایرینا شایک مدل افسانه ای از این کشور است.مهم ترین منظره پاریس ایفل و بهترین منظره موسکو زیبایی دختران  این کشور است.

زیباترین دختر دنیا

242 آیا می دانید زیباترین دختر های دنیا در کدام کشورها هستند/تصاویر

۱-برزیل

تا حالا با خودتون فکر کردید چرا از هر ۲سوپرمدل دنیا یکی برزیلی است؟

چون زیبایی در ژن دختران برزیلی است.برزیلی ها  بهترین میکس ژنتیکی دنیا را دارند که باعث شده نه تنها صورت بلکه زیباترین بدن های دنیا را داشته باشند با این وجود هر روز برروی اندان خود کار میکنند.به هر فشن شویی که میخوای برو امکان نداره که توی اون شو یه دختر برزیلی پیدا نکنی!

1129 آیا می دانید زیباترین دختر های دنیا در کدام کشورها هستند/تصاویر

 


تاریخ :
بازدید : 900
نویسنده : نوری


«لی لی افشار» بانوی ایرانی دكتری گیتار دارد و اولین زنی محسوب می شود كه در دنیا به این عنوان دست یافته است، او تاكنون كنسرت های زیادی را در سراسر دنیا و حتی ایران برگزار كرد كه همگی با استقبال مخاطبان مواجه شد. او استاد دانشگاه در ممفیس آمریكا است و سالی چند بار در ایران برای بانوان در تهران كنسرت می گذارد و البته كلاس های موسیقی برگزار می كند…

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی



:: برچسب‌ها: تنها زن ایرانی دارنده دکترای گیتار در دنیا , لی لی افشار ,
تاریخ :
بازدید : 657
نویسنده : نوری

او پس از اتمام دوره کارآگاهی، در آکادمی امنیت برلین که اکثرا افراد نظامی در آن تحصیل می‌کنند، به‌عنوان محافظ شخصی نیز تحصیل کرده است. با اتمام این دوره، حالا او اگر در پرونده‌ای نیاز به اسلحه داشته باشد، مجوز حمل آن را دارد. به همین دلیل او هر هفته باید با اسلحه تمرین کند.

او در کنار کار کارآگاهی و بادیگاردی در امور امنیتی برخی فرودگاه‌های آلمان نیز مشغول به کار است. همین‌طور در بخش امنیتی برخی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های آلمان هم فعالیت می‌کند.

کارآگاه گلناز اسماعیلی می‌گوید از کودکی وقتی کارتون پلنگ‌صورتی را می‌دیده به کار کارآگاهی علاقه داشته است. او از سن ۱۹ سالگی در آلمان به عنوان کارآگاه خصوصیفعالیت می‌کند. “دویچه وله” تصاویری از زندگی و کار متفاوت این بانوی ایرانی تهیه کرده که در ادامه می‌بینیم:

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازیتصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی



:: برچسب‌ها: گلناز اسماعیلی تنها محافظ شخصی ایرانی در آلمان ,
تاریخ :
بازدید : 1562
نویسنده : نوری

 عکس های جدید بازیگران کنار خانواده شان را مشاهده میکنید که همگی در کنسرت ها و افتتاحیه ها و رستوران های معروف تهران گرفته شده است

 عکس های جدید بازیگران کنار خانواده شان را مشاهده میکنید که همگی در کنسرت ها و افتتاحیه ها و رستوران های معروف تهران گرفته شده است

بابک جهان بخش و همسرش

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

 



:: برچسب‌ها: عکس های جدید بازیگران کنار خانواده شان ,
تاریخ :
بازدید : 1057
نویسنده : نوری

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی



:: برچسب‌ها: بازیگران ,
تاریخ :
بازدید : 3419
نویسنده : نوری

80194183-2680715

حریر شریعت زاده (نوازنده دف) که چندی قبل قرار بود در کنسرت سالار عقیلی در طرقبه مشهد به صحنه برود، پس از اجرای یک قطعه از سن پایین آورده شد و دیگر اجازه حضور در صحنه را پیدا نکرد.



:: برچسب‌ها: وقتی همسر سالار عقیلی را از روی سن پایین کشیدند , سالار عقیلی , salar aghili , حریر شریعت زاده , harir Shariatzadeh , دف , پیانو , موسیقی ,
تاریخ :
بازدید : 675
نویسنده : نوری
کتاب ˝دف و دایره˝ نوشته کیوان پهلوان که پژوهشی بیست ساله درخصوص تاریخچه این سازها و جایگاه این دو در ادبیات فارسی است منتشر شده است.

سرویس موسیقی هنرآنلاین: این کتاب نوشته کیوان پهلوان، مدرس و پژوهشگر موسیقی نواحی و مذهبی است که دارای مدرک دكترا در زمینه فولكلور است. پهلوان سال‌های سال است بی سر و صدا، گوشه و کنار ایران را درنوردیده و حتی پا را فراتر نهاده و به کشورهایی که روزگاری متأثر از فرهنگ ایران زمین بودند نیز سفر کرده است تا اطلاعات و منابع خود در زمینه دو ساز دف و دایره را تکمیل و در این مجموعه گردآوری کند.

کتاب "دف و دایره" او در واقع یک دانشنامه به شمار می‌رود که در سه بخش نگاشته شده است. بخش نخست تاریخ این دو ساز پرطرفدار فلات ایران را می‌کاود. در بخش دوم جایگاه این دو ساز در ادبیات فارسی بررسی شده و در بخش سوم به صورت تفصیلی دف و دایره در همه استان‌ها و برخی کشورهای پیرامونی زیر ذره‌بین او قرار گرفته است.

اگر چه استفاده از واژه‌های استان و کشور در حوزه فرهنگ چندان جایگاهی ندارد ولی نگارنده خواسته که با این شیوه، دسته‌بندی آسان‌تری ارائه دهد. برای مثال دایره‌نوازی کرمانج‌های شمال خراسان لزوماً ربطی به دایره‌نوازی ترک‌های همین منطقه ندارد ولی با همان الگوی استانی، در یک جا بررسی شده‌اند. به همین شیوه، دایره‌نوازی در کشورهایی چون تاجیکستان، افغانستان، شمال هند، ازبکستان و جمهوری آذربایجان یک به یک آمده است. شاید اگر شرایط امنیتی خاورمیانه اجازه می‌داد، شمال کشور عراق که رد پای ایران فرهنگی در آن هویداست، می‌توانست یکی دیگر از فصل‌های کتاب وی باشد. ضمیمه کردن یک لوح فشرده صوتی این امکان را به خواننده کنجکاو می‌دهد تا از همه نمونه‌های مورد بررسی، چیزی نیز بشنود.

این اثر ارزشمند با قیمت 85 هزار تومان در 960 صفحه توسط انتشارات آرون به چاپ رسیده است.



:: برچسب‌ها: رونمایی از بزرگ‌ترین مرجع ˝دف و دایره˝ در تاریخ ایران ,
تاریخ :
بازدید : 683
نویسنده : نوری

آشنایی با هشت ساز موسیقی 

کمانچه :

از کلمات فارسی "کمان" به معنی کمان یا قوس و "چه" به معنی کوچک مشتق شده است .

یک ویولن قدیمی است که ریشه بیشتر سازهای مدرن اروپا و آسیا می باشد .

در حال حاضر این ساز را می توان در تمام نواحی دنیا پیدا کرد ، از شمال آفریقا گرفته تا چین .

نام ساز در مناطق مختلف با هم متفاوت است ( به عنوان مثال : کمانچه ، ساز کشمیری ، جوزه و ... )

مانند شکل آن ( که می تواند کروی یا استوانه ای باشد با پشت بسته یا باز ) .

کمانچه های کلاسیک ایرانی شکل کروی دارند . پل ساز به صورت راکد روی سطح جعبه صدا که توسط یک غشاء از پوست حیوانات پوشانده شده است قرار می گیرد .

جعبه صدا اندازه استانداردی ندارد و می تواند به طور کامل از یک تکه چوب یا از شیارهای متعدد ساخته شود .

قسمت دایره ای آن از چوبهای مختلف ساخته شده است ( به عنوان مثال : چوب شاه توت ، چوب بلوط ، چوب گردو و یا چوب افرا ) و یک میله در زیر ساز برای نگه داشتن ساز قرار دارد .

چهار عدد سیم فلزی کمانچه عموما روی گام چهارم یا پنجم تنظیم می شوند .

ساز به صورت عمودی نگه داشته می شود و کمان که از موی اسب ساخته شده است به صورت افقی حرکت می کند . با چرخاندن ساز توسط نوازنده ، وقتی که او از یک تار به تار دیگر می رود ساز به صدا در می آید .

سنتور :

سنتور یک ساز ذوزنقه شکل ، مانند ساز قانون است . که به وسیله ی چکشهای چوبی سبک به آن ضربه زده می شود . از ایران سرچشمه گرفته و به تمام دنیا سفر کرد .از شمال آفریقا به اسپانیا ، تمام اروپای شرقی ، چین ، کره ، ژاپن .

سنتور دارای ۷۲ عدد سیم می باشد که در ۱۸ دسته ۴ تایی روی میخکهای قابل تنظیم چیده شده اند .

۹ سیم پایینی از جنس برنز بوده و ۹ سیم وسطی از جنس استیل می باشند . هر دسته ۴ تایی سیمها یک نت مجزا تولید می کنند . در کل ۲۷ نت در آن موجود است که تقریبا شامل ۳ اوکتاو می باشد .

بدنه سنتور معمولا از چوب گردو ساخته می شود .اما می تواند از چوبهای مختلف ساخته شود که به صدای مورد نیاز بستگی دارد .

سنتور توسط دو چکش چوبی بسیار نازک نواخته می شود که گاهی اوقات از پشم پوشانده شده اند و با انگشتان ۳ و ۴ نگه داشته می شوند .در مقایسه شیوه نواختن سازهای مشابه ترکی و هندی ، با سنتور ایرانی می بینیم که در سازهای ترکی و هندی ارتعاش توسط چکشهای سنگین با فرود آمدن بر سیمها تولید می شود ، ولی در سنتور ارتعاش توسط مچ دست نوازنده تولید و هدایت می شود .

سنتور را از چوبهای مختلف می توان ساخت ( چوب گردو ، اقاقیا ، درخت فوفل و .... ) که به کیفیت صدای مطلوب بستگی دارد .

در جلو و عقب ساز جایگاه های صدا به هم متصل اند که وضعیت آنها نقش مهمی را در کیفیت صدای ساز ایفا می کنند . راز ذوزنقه شکل ساخته شدن جعبه صدای سنتور در کیفیت و عمر چوب آن قرار دارد و به خوبی صدا را منتقل می کند

تنبک :

تنبک یک طبل جام شکل منبت کاری شده از جنس چوب محکم توت می باشد و قسمت پهن انتهایی آن توسط پوست بره یا بزغاله پوشیده شده است . به صورت افقی نگه داشته می شود و توسط هر دو دست به صدا در می آید . حرکت انگشت بسیار ماهرانه است و شامل غلتلندن و ضربه زدن آنها به صورتهای مختلف می شود که این کار برای به وجود آوردن انواع صداهای مختلف انجام می شود .

غنی بودن این ساز از لحاظ انواع نتها و ترکیبات آوایی به نوازنده این اجازه را می دهد که عبارتهای زیبای موسیقی را به خوبی الگوهای موزون بوجود آورد و نقطه گذاری کند .

کلمات "تم" و "بک" صدا واژه های اساسی ضربات هستند ، یکی صدای بم (تم) که با ضربه زدن به مرکز ساز بوجود می آید و دیگری صدای زیر(بک) که با ضربه زدن به کناره های پوست ساز بوجود می آید .

سه تار :

تاریخچه سه تار را می توان در تنبور دوره قبل از اسلام دنبال کرد . تنبور از چوب باریک درخت شاه توت ساخته شده است و دسته (فینگر بورد) آن دارای بیست و پنج یا بیست و شش فرت قابل تنظیم می باشد .

سه تار به صورت تحت الفظی به معنی سه سیم می باشد .

در حالی که سه تار امروزی ۴ سیم دارد و گمان می شود که سه تار در ابتدا فقط ۳ سیم داشته است . به دلیل ظرافت و صدای پر معنی آن ، سه تار ساز مورد علاقه عارفان صوفی می باشد .

دف :

دف بر قاعده نوعی طبل است که در بسیاری از نقاشی های ایرانی به تصویر کشیده شده است و از قرنهای گذشته آزاد شده است . گرچه در نگاه اول ساز نسبتا ساده ای به نظر می رسد ، اما دف توان ارائه صداها و الگوهای موزون پیچیده را دارامی باشد . دف در درون خود به حلقه های فلزی مجهز شده است که یک اثر جیلینگ به صدا اضافه می کند . چارچوب دف با پوست بز پوشیده شده است .

نی :

نی که احتمالا قدیمی ترین ساز منظم شناخته شده بشر است ، یک آلت موسیقی دمیدنی است که دارای لبه ای به صورت مایل است با پنج سوراخ انگشتی در جلو و یک سوراخ برای انگشت شست در پشت می باشد . نی به عنوان یکی از سازهای بنیادی و اصلی موسیقی سنتی ایرانی در هر میزان دارای دو و نیم اوکتاو می باشد.

منتهی الیه بالایی آن توسط یک لوله کوتاه برنجی پوشیده شده است که در فاصله ریز بین مقاطع بالایی نوازنده بسته شده است .

صدا زمانی تولید می شود که یک جریان هوا توی زبان به سمت دهانه ی ساز هدایت می شود . در این راستا صدا پشت دندانهای بالایی ، در داخل دهان تولید می شود که نی را از صدای تولید شده توسط لبها در بیرون دهان جدا می کند .

تار :

وابسته به قوم لوت است . تار به شکل کنونی در اواسط قرن هجدهم پدیدار شد .بدنه آن به صورت دو کاسه کنده کاری شده از چوب شاه توت به همراه یک پوست کشیده شده بره که آن را می پوشاند ، می باشد . دسته (فینگر بورد) بلند ان دارای بیست و شش سطح تا بیست و هشت فرت قابل تنظیم و دارای سه ردیف دو سیمه می باشد . هر میزان آن دارای دو و نیم اوکتاو می باشد و توسط یک پیک کوچک برنجی نواخته می شود .

دمام :

دمام یکی از معروفترین سازهای جنوب ایران به خصوص بوشهر می باشد .

کاسه دمام استوانه ای شکل بوده و توسط پوست در دو طرف پوشیده شده و با بند چرمی و طناب در طرفین محکم شده است .

دمام با دو دست نواخته می شود ، در حالی که سازهای مشابه آن روی زمین نگه داشته می شوند . بعضی وقتها در طول نمایش توسط بند چرمی از گردن آویزان می شود . اگر چه دمام مخصوص ایران است ، با این حال نمونه های آن را می توان در هند و برخی کشورهای عربی و آفریقایی پیدا کرد .

مترجم: محمدی



:: برچسب‌ها: آشنایی با هشت ساز موسیقی , کمانچه , سنتور , تنبک , سه تار , دف , نی , تار , دمام ,
تاریخ :
بازدید : 1575
نویسنده : نوری

 



:: برچسب‌ها: دف ,
تاریخ :
بازدید : 684
نویسنده : نوری


http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Namayesh-Ehsas18/15.jpg

خُـــــــدایا ...

قسمت و حکمتت رو بگذار..
واسه اونهایی که درکـــــش میکنن...

واسه من ...
لـــــطفا فقـــــط معجزه کن....

 http://zibasazeaisan.blogfa.com/



:: برچسب‌ها: قسمت و حکمتت ,
تاریخ :
بازدید : 546
نویسنده : نوری

http://mj9.persianfun.info/img/92/9/Namayesh-Ehsas18/14.jpg

کسی رو داری که ..


وقتی اعصاب نداری درکت کنه...

وقتی دلت گرفته قربون صدقه ات بره...

وقتی بهونه میگیری .. بفهمتت و صبور باشه..

و از همه مهم تر دوستت داشته باشه و ..

تو هم دوستش داشته باشی ...

اگه داری قدرشـــــــو بدون و هیچ جوری...

از دستش نده.. !!


تاریخ :
بازدید : 450
نویسنده : نوری

http://mj10.persianfun.info/img/92/10/Daricheh2/25.jpg



:: برچسب‌ها: جـملات زیـبا , , , ,
تاریخ :
بازدید : 598
نویسنده : نوری
به نام خدا





سلام با آموزش آپدیت گوشی های هوآوی در خدمتتون هستیم

گوشی های هوآوی کلا به دو صورت رسمی آپدیت میشن:



آپدیت معمولی واسه وقتیه که گوشی روشن هست و شما میتونید از گوشی استفاده کنید
آپدیت اضطراری هم واسه موقع هایی هست که گوشی رو لوگو گیر کرده و گوشی بوت نمیشه



در ادامه با ما همراه باشید

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: [آموزش] فلش و آپدیت دستگاه های Huawei , Huawei , فلش , آپدیت ,

بهترین ها از دنیای دف نوازي و موسيقي سنتي، دنياي هنر و هنرمندان

شما از 1 تا 20 چه نمره ای به وبسایت میدهید؟

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلاک 10 و آدرس plak10.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 






RSS

Powered By
loxblog.Com